Kaza Tespit Tutanağı nasıl uygulanacak?

Maddi hasarlı kazalarda Kaza Tespit Tutanağı doldurulması uygulaması 1 Nisan 2008 tarihinde yürürlüğe girecek.

Maddi hasarlı trafik kazası tespit tutanağı sayesinde, kazadan sonra taraflar, kazanın oluş şekli üzerinde mutabakata varıp, trafik polisini beklemeden olay yerinden ayrılabilecek ve tutanakta doldurulan forma göre hasarlarını sigorta şirketlerinden tazmin edebilecek.

Konuya ilişkin düzenlenen basın toplantısında konuşan Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği (TSRŞB) Başkanı Hulusi Taşkıran, yürürlüğe girecek uygulama için 2 yıldır çalıştıklarını ve yurtdışındaki uygulamaları incelediklerini anlattı.

Neye dikkat etmek gerek?

Taşkıran, kişilerin maddi hasarlı kaza durumunda mutabık kalması halinde iki önemli konu bulunduğunu ifade ederek, "Birincisi, arabayı oradan çekmeden birbirlerinin ehliyetlerine bakmak durumundalar, karşıda geçerli bir ehliyet var mıdır yok mudur? İkincisi de iki tarafın da trafik sigortası var mı? Bunları kontrol etmeden mutabık bile olsalar, aracı çekerlerse sıkıntı başlıyor" dedi.

TSRŞB Genel Sekreteri Erhan Tunçay da, 2007 yılında gerçekleşen kazaların yüzde 88'inin yalnız maddi hasarla sonuçlanan kazalar olduğunu ve Türkiye'de günde ortalama bin 800 adet yalnız maddi hasarla sonuçlanan kaza meydana geldiğini kaydederek, İstanbul, İzmir ve Ankara'da meydana gelen kazaların, toplam kazaların oranının yüzde 54'ünü oluşturduğunu söyledi.

Yürürlükteki 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 81'inci maddesinde "Yalnız maddi hasar meydana gelen kazalarda, kazaya dahil kişilerin tümü, yetkili ve görevli kişinin gelmesine lüzum görmezlerse, bunu aralarında yazılı olarak saptamak suretiyle kaza yerinden ayrılabilirler" ifadesi bulunduğunu aktaran Tunçay, söz konusu uygulamanın yeni olmadığını, sadece bu maddeye geçerlilik kazandırılması olduğunu vurguladı.

Nasıl uygulanacak?

Tunçay, 2006 yılı sonlarında Emniyet Genel Müdürlüğü'nün talebi ile Emniyet Genel Müdürlüğü, Hazine Müsteşarlığı ve TSRŞB yetkililerinin katılımıyla bir komisyon ile bu komisyonun kanunun ilgili maddesine işlerlik kazandırmak için yalnız maddi hasarla sonuçlanan trafik kazalarında tarafların anlaşmaları durumunda dolduracakları "Maddi Hasarlı Trafik Kazası Tespit Tutanağı" oluşturulduğunu anlattı.

Tutanak oluşturulurken Avrupa Sigortacılar Birliği'nin (CEA) AB ülkelerinde meydana gelen kazalarda kullanılmak üzere hazırladığı formun örnek alındığını kaydeden Tunçay, Hazine Müsteşarlığı'nın 28 Aralık 2007 tarihinde "Yalnız Maddi Hasarla Sonuçlanan Trafik Kazalarında Taraflarca Doldurulacak Kaza Tespit Tutanaklarına İlişkin Genelge"yi yayımladığını hatırlattı.

Tunçay, genelgeye göre, yalnız maddi hasarlı trafik kazalarında tarafların, kazanın oluş şeklinin kendilerince doldurulacak tutanak ile tespitinde anlaşırlarsa tutanağı doldurup imzalayacaklarını, hak sahiplerinin karşı tarafın Karayolu Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (Trafik Sigortası) poliçesini veya kendi araçlarının kasko sigorta poliçesini düzenleyen sigorta şirketine doldurdukları tutanak ve varsa fotoğraf ile başvuracaklarını anlattı.

Tunçay, sigorta şirketlerinin en geç takip eden iş günü sonuna kadar tutanağı elektronik ortamda Trafik Sigortaları Bilgi Merkezi'ne (TRAMER) ve TRAMER'in tutanağı, başvuru konusu trafik kazası ile ilgili Trafik Sigortası poliçesini düzenleyen sigorta şirketlerine en geç takip eden iş günü sonuna kadar elektronik ortamda ileteceğini dile getirdi.

Erhan Tunçay, sigorta şirketlerinin tutanağın TRAMER tarafından gönderilmesinin ardından 3 iş günü içinde kaza krokilerini de dikkate alarak, tutanak çerçevesinde yüzde sıfır, 50, 100 oranlarına göre sorumlulukdeğerlendirmesi yapacağını belirtti.

Tunçay, sigorta şirketlerince varılan mutabakatın süresinde değerlendirmesini iletmeyen şirketler için de bağlayıcı olduğunu, şirketlerden birisi sorumluluk değerlendirmesini TRAMER'e göndermesine rağmen, diğer şirketler göndermemişse değerlendirmede, gönderen şirketin belirlediği sorumluluk oranının esas alınacağını ifade etti.

TRAMER tarafından gönderimi izleyen 3 iş gününde yapılan şirket değerlendirmelerinde farklı sonuçlara ulaşılmasının tespit edilmesi durumunda tutanağın, Tutanak Değerlendirme Komisyonu'na sunulacağını dile getiren Tunçay, komisyonun tutanağı ve varsa fotoğrafları inceleyerek, sorumluluk oranlarını kesin olarak belirleyeceğini ve TRAMER aracılığıyla ilgili şirketlere bildirileceğini söyledi.

Tunçay, ilgili sigorta şirketinin kendisine sorumluluk oranının iletilmesinin ve gerekli belgelerin tamamlanmasının ardından 8 iş günü içinde tazminatı ödeyeceğini, TRAMER'in hak sahiplerinin tutanak incelemesinin hangi aşamada olduğunu internet üzerinden öğrenmelerini sağlayacak alt yapıyı kurduğunu belirtti.

Kaza tespit tutanağının trafik zabıtası tarafından düzenleneceği durumları da Tunçay, "Sürücü belgesiz motorlu araç kullanılıyorsa veya yetersiz sürücü belgesi ile motorlu araç kullanılıyorsa, sürücüde yaş küçüklüğü varsa, sürücüde alkol veya akıl sağlığı şüphesi varsa, kazaya karışan araçlardan birinin veya daha fazlasının kamu kurumlarına ait olması, kamu kurumlarına ait eşyada zarar meydana gelirse, trafik kazasında sadece 3'üncü kişilere ait eşyalara zarar gelirse, kazaya karışan araçlardan birinin veya birkaçının trafik sigortasının bulunmaması" şeklinde sıraladı.

"Olanak varsa fotoğraf çekin"

Erhan Tunçay, her araçta olması için 5 milyon adetlik Kaza Tespit Tutanaklarının şirketlerin talepleri doğrultusunda bugün itibarıyla dağıtıldığını, 1 Nisan itibarıyla yapılacak poliçelerle de bu formların verileceğini söyledi.

Kazaya karışan tarafların bu tutanakları karşılıklı imzalaması gerektiğinin altını çizen Tunçay, imzasız tutanakların geçersiz olacağını bildirdi.

Tunçay, mutabakatın sadece kazanın oluş şekline yönelik olduğunu vurgulayarak, kusur oranı içeriğinin yazılmayacağını, taraflardan, kazanın oluş şeklini içeren kroki çizilmesi ve buna ilişkin görüşler yazılmasının istendiğini belirtti.

Emniyet Genel Müdürlüğü ve Bakanlığın, kazaya karışan tarafların anlaşması halinde, tarafların araçlarını bir an önce emniyet şeridi veya boş alana çekerek trafiği rahatlatmayı ve tutanakları uygun bir alanda doldurmalarını beklediklerini ifade eden Tunçay, formların fotokopi yoluyla çoğaltılabileceğini dile getirdi.

Tunçay, kaza halinde taraflardan araçlar kaldırılmadan veya boş alana çekmeden eğer olanak varsa fotoğraf çekmelerini ve sigorta şirketlerine iletmelerini istediklerini ancak bunun zorunlu olmadığını aktardı.

Soruları da yanıtlayan Tunçay, tutanakta görgü tanığı bölümünün bulunduğunun sorulması üzerine, görgü tanığının şart olmadığını ancak, tutanakta çok bilgi verilmesinin, krokinin doğru çizilmesinin, işin hızlı ve etkin çözülmesi açısından yararlı olacağını söyledi.

Tutanağın taraflarca sigorta şirketlerine ulaştırılmasında zaman açısından bir kısıtlama bulunmadığını belirten Tunçay, uygulamanın tek taraflı kazaları kapsamadığını da sözlerine ekledi.

Tunçay ayrıca, ilk aşamada nisan ayı içerisinde kişilerin ellerinde form bulunmaması halinde beyaz bir kağıda, kazaya ilişkin bilgiler ile bilgiler doğru olmak kaydıyla, , ehliyet numarası, kimlik numarası, adresi, telefon gibi bilgilerin yazılmasının da yeterli olabileceğini kaydetti.

Kaynak: CNN Turk